TIJDLIJN

BRAND ACT - we design brand domains that trigger. Since 2006

2020 - Lancering BCC Keuken

Voor een nieuwe landelijke formule van een van Nederlands bekendste elektronicazaken: BCC, wonnen we de landelijke pitch. We ontwierpen een gloednieuwe keukenafdeling en bedachten de naam en ontwierpen het nieuwe logo, de branding, instore communicatie en het instore visual concept voor BCC Keuken. De lichte open showroom biedt ruim zicht op de rest van de winkel, zodat altijd de link met de apparatuur gemaakt kan worden. In de BCC Keukenafdeling staan zeven, speciaal voor BCC ontwikkelde, stijlkeukens, waarvan vijf in twee verschillende opties. Elke stijlkeuken wordt gekenmerkt door een eigen kleur- en materiaalgebruik, opvallende vloer en open raster plafond.

2020 - USA retail branding

We zijn gek op Amerika en reizen er regelmatig heen om ons laten te inspireren qua retail en hospitality design. Ons tweede Amerikaanse project betrof de retail branding voor Sweets USA. Sweet USA verkoopt de populairste Nederlandse snoepjes onder de naam Sweet Pick & Mixvanuit haar snoepkiosken in Amerikaanse Mega Malls in wel vijfentwintig verschillende Amerikaanse steden. We ontwierpen de eigentijdse nieuwe branding, verpakkingen en diverse communicatiemiddelen.

2019 - Mobility Market voor Bihr in Barcelona

Van 2019 tot 2020 realiseerden we ons eerste project in Barcelona (Hospitalet de Llobregat). In een voormalige fabriek, getransformeerd tot eigentijds multifunctioneel gebouw, opende Bihr een nieuwe showroom voor de meest toonaangevende merken uit haar portfolio en een service kantoor met kantine. Het ontwerp voor de nieuwe showroom, die we wonnen middels een pitch, bestaat uit zes verschillende brandspaces voor de motorhelmencollecties van Bell en Arai, de motorkleding van RST en Answer, de brillen en goggles van Oakley en alle tassen van Ogio. Iedere ruimte kreeg een eigen karakter en branding die ruimte laat aan de prachtige industriële details van de oude fabriek, en welke door ons werd voorzien van speciaal ontworpen rekken en displays. Binnen deze diversiteit creëerden we eenheid door beeld, vormgeving en kleuren en materialen goed op elkaar af te stemmen. Een prachtige brede industriële gang met kantine en kantoor aan het einde, verbindt alle ruimtes met elkaar. Zo vormt de showroom eveneens één geheel; een marketplace voor de diverse merken van Bihr. Het gevolg van onze prettige samenwerking is dat we hen sinds 2021 helpen middels brand concept design, branddesign en brand-strategy voor haar diverse eigen merken. 

2019 - Miele kiest voor Studiomfd

De Nederlandse tak van de Duitse fabrikant in huishoudelijke en professionele apparatuur vroeg ons hen te helpen met diverse projecten. De Miele Laundry Boutique, een duurzame eigen wassalon in studenten- en starterswoningen werd als totaal concept, inclusief de communicatie en branding, geheel door ons ontworpen en daarna landelijk uitgerold. Familiebedrijf Miele dat al wasmachines ontwikkelt en op de markt brengt sinds 1901 en tientallen jaren geleden ook eigen wassalons in Nederland exploiteerde, maakte recentelijk een comeback met haar eigen Miele Laundry Boutiques in studentencomplexen door heel Nederland. Studiomfd ontwierp het trendy interieur en de cristal clearcommunicatie van de nieuwe Miele Laundry Boutique voor haar jonge doelgroep in een nieuwe frisse Miele stijl. Het tweede project betrof diverse displays voor Miele keukenapparatuur, geplaatst in de keukenshowrooms van diverse premium partners.

2019 - Whirlpool Europe 

Voor Whirlpool Europe ontwierpen we de nieuwe showroom voor de merken Whirlpool, Bauknecht, Kitchen Aid en Indesit. We plaatsten diverse kookeilanden, waaraan regelmatig heerlijk gekookt wordt en hingen erboven speciaal ontworpen eilanden met hierin de afzuigkappen. De overige ruimte ervan vulden we met accessoires en planten. Daarnaast ontwierpen we een groene middenzone waar gasten de gerechten nuttigen en kunnen vergaderen. Ook voor intern overleg wordt van de ruimte goed gebruik gemaakt. De showroom is zo een dynamische ruimte geworden, waar je naast het bekijken en gebruiken van de keukenapparatuur, eten en elkaar ontmoeten echt beleefd wordt.

2018 - USA retail concept The Cocoa Shop

In 2018 realiseerden we ons allereerste retailconcept in de USA. The Cocoa Shop is een winkel in bekende Nederlandse en internationale chocolade, zoals chocoladezoenen en chocolade snoepgoed. De eerste winkel was een try-out voor vier maanden, in Fox River Mall in Appleton Wisconsin. De look & feel van de winkel is warm, uitnodigend met een subtiel kleurgebruik. De branding en signing oogt authentiek, avontuurlijk en wonderlijk, beide met als doel klanten uit te nodigen tot een ultieme chocoladebeleving. Uiteraard zijn we nog steeds supertrots op dit trans-Atlantische project. Het is geweldig om winkels te mogen ontwerpen in ‘Retail Mekka’ Amerika. The Cocao Shop zal spoedig een vervolg krijgen met een permanente nieuwe winkel in Milwaukee en online webshop.

2018 - Total Brand Design voor Palmer

Palmer Table Wear beantwoordt aan de huidige foodtrends met een zeer uitgebreide, onderscheidende, trendy collectie. Op eigenzinnige wijze dekt ze over de hele wereld de meest prachtige rijk gedekte tafels. In restaurants, thuis, op (food)festivals en in de tuin. Palmer viert het leven met weelde op tafel, met een prachtige collectie gekenmerkt door een rijkheid aan kleuren, dessins, materialen en structuren. We adviseerden het marketing team van Palmer qua branding, strategie en retaildesign. In goede samenwerking realiseerden we een geheel nieuwe branding; kleurrijk, avant-garde, avontuurlijk, internationaal, verrassend, stijlvol, duidelijk, creatief en decoratief. We ontwikkelden een opvallend fotografieconcept, waarbij ingrediënten van diverse Internationale gerechten rond de verschillende items uit haar table wear collectie geplaatst werden. Deze key visuals komen weer terug in de kleurrijke Palmer retail displays die we speciaal ontwierpen en produceerden. Als laatste bedachten we de strategie voor haar nieuwe payoff, die krachtig haar passie voor eten en haar doelgroep verwoordt: Palmer - For lovers of food.

2018 - Eerbetoon aan bekende Bredase DJ’s

Parel van het Zuiden Breda heeft vele internationaal bekende djs voortgebracht. Over de hele wereld wordt gedanst op de tracks van DJs Tiësto, Hardwell, R3hab en Dannic. Voordat Tiësto wereldberoemd werd draaide hij (Tijs Verwest) gewoon nog op huisfeesten van onze vrienden. We hebben hem de jaren erna gevolgd: van zijn grote doorbraak op Innercity in de RAI, zijn verkiezing tot nummer 1 dj van de wereld door DJ mag top 100, tot aan zijn solo-optredens in het Gelredome en zijn fantastische performance op de Olympische Spelen. Zijn triomf inspireerde andere lokale DJ’s en zo kon het wonder boven wonder gebeuren dat Hardwell als tweede dj uit de Nassaustad tot ’s werelds beste DJ werd uitgeroepen. Om hun heldendaden en die van vele andere Bredase DJ’s te eren bedachten we in eigen beheer de DJ City Breda Pop-up store in het centrum van de stad. We ontwierpen en bouwden de winkel helemaal zelf, zochten de samenwerking op met het management van alle DJ’s en diverse merken, kochten in en verkochten zelf alle merchandise, tassen en accessoires in de winkel. Een ervaring die we nooit hadden willen missen en deze ervaring is nog steeds van waarde voor onze diverse retailprojecten. De grote eyecatcher van de winkel was de wall of fame met hierop de namen van alle bekende Bredase DJ’s.

2017 - Brand Act voor Gusta 

Celebrate the day! Met deze lijfspreuk wil internationaal lifestyle-merk Gusta van ieder moment iets moois maken. Dagelijkse momenten waarin je het drukke bestaan achter je te laat om even te genieten van je favoriete kop koffie, warme kop thee, heerlijke maaltijd, verse smoothie of door weg te duiken op de bank met een goed glas wijn. Gusta viert jouw geluksmomenten graag, samen met jou! Voor het lifestyle merk ontwierpen we het brandkantoor met een gigantische showroom in Breda. Kantoor, restaurant en showroom lopen naadloos in elkaar over in dit vooruitstrevende interieurontwerp. Dit multifunctionele kantoorgebouw past perfect in onze Brand Act visie waarin kantoren, showrooms en hospitality transformeren tot brandspaces om consumenten en klanten te ontvangen, inspireren, informeren en te overtuigen.

2017 - Het verraden van Driscoll’s pure fruit magie

We zijn dol op food, foodbrands en gerelateerde merken en activiteiten. Enthousiast waren we toen Driscolls ons belde voor het ontwerp van een shop in shop Berry Booth. Driscolls gelooft dat haar bessen het leven leuker en luchtiger maken, dat ze op ieder moment geluk brengen en dingen lichter, vrolijker en bovenal smakelijker maken. Driscolls gelukzalige bessen smaken volgens haar het best wanneer je ze deelt met anderen. Deze geluksmomenten raken het leven van mensen over de hele wereld. Zo geeft Driscolls iets terug aan de maatschappij en stimuleert ze saamhorigheid. De Berry Booth oogt bewust landelijk en festival’ feestelijk om de heerlijkheid op de winkel- en beursvloer te delen. Drie verschillende booths hebben verspreid door Europa in diverse supermarkten, foodhallen en op foodfestivals gestaan. 

2016 - Groene vingers voor Albert Heijn

Voor de grootste supermarktketen van Nederland, Albert Heijn, bedachten en ontwierpen we de zelfpluk kruidentuin, het eerste Instore farming project in Nederland. In de Zelfpluk kruidentuin groeien kruiden die de klant zelf mag plukken in een mini-kas waar kruiden opgekweekt worden gedurende de laatste weken van het groeiproces. Het project kreeg ontzettend veel nationale en internationale aandacht van de pers. De week dat de tuin gelanceerd werd, stroomde onze inbox over en stond de telefoon roodgloeiend. Zelfs RTL Nieuws nam een interview af. De foto’s van de kruidentuin zijn met grote afstand onze meest populaire pins op Pinterest met meer dan 50.000 views.

2015 - De nieuwe huiskamer van Nederland

Via een van radio 538 djs kregen we de opdracht de nieuwe live on air studio van het populairste radiostation van Nederland te ontwerpen. Een gave uitdaging, eens te meer omdat we van diverse kopstukken zoals John de Mol, Edwin Evers en Ruud de Wild goedkeuring voor het nieuwe ontwerp dienden te krijgen. Gelukkig werd ons ontwerp unaniem door hen allen goed gekeurd. Anno 2021 bestaat de studio nog steeds en in 2018 werd door John de Mol een mini versie van de radiostudio cadeau gegeven aan Edwin Evers bij zijn afscheid. We hebben zijn ochtendprogramma enkele keren live mee mogen maken en krom gelegen van het lachen aan de bar in de studio. Van andere hoogtepunten, waaronder de studiogig van Armin van Buuren, genoten we live online.

2013 - Dak eraf, ring erop, Onze Kuip!

In de zomer van 2013 mengde we ons met een geheel eigen visie en ontwerp concept in de discussie over de Rotterdamse Kuip. De Kuip, voorzien van nieuwe ring, behield haar oorspronkelijke industriële karakter door veelvuldig gebruik van staal naast beton en bleef op haar heilige grond staan. Dit ontwerp eert de oude kuip met een nieuwe ring die als een aureool er boven zweeft en die de stedelijke omgeving eromheen binnenlaat. Deze nieuwe constructie, inclusief stadionverlichting, werd opgedeeld in twaalf delen, symbool voor het legioen en alle fans, de twaalfde man op het veld. Wij zijn zeer te spreken over het huidige ontwerp van Rem Koolhaas, waarin we vergelijkbare kenmerken terugzien en we kunnen niet wachten tot de eerste palen de grond in gaan.

2012 - Opening van Old Amsterdam’s eerste kaaswinkel op de dam

Old Amsterdam wilde als tryout een tijdelijke kaaswinkel openen in het centrum van Amsterdam. Ze vonden een plek letterlijk midden in het centrum, op de dam met het monument recht voor de deur. De winkel werd met name door toeristen zeer druk bezocht en veel gedeeld op social media. We ontwierpen de counter en kasten van antiek hout, symbool voor de rijping van de heerlijke oude kaas en hingen rijen verlichte authentieke kaasplanken vol kazen hoog in de winkel. De winkel verhuisde later naar een permanente locatie op het Damrak en er kwamen meer winkels van onze hand bij op de Singel en Damstraat. Een ontwerp voor de tastingroom boven de winkel op het Damrak volgde, zo ook ontwerpen voor shopper displays (300 stuks), een website en diverse promotiemiddelen. 

2012 - Landelijke shop in shopretail voor Douwe Egberts

Het oer-Nederlandse koffiemerk Douwe Egberts schreef een landelijke pitch uit voor een supermarktshop in shop demo design, die we wonnen in samenwerking met Young Perfect. Van het ontwerp, dat unaniem door de jury werd gekozen, werden er uiteindelijk twintig gerealiseerd die wisselend bij diverse Albert Heijn XLs geplaatst werden. Ons eerste landelijke A-merk retailproject bij een grote bekende retailer was hiermee een feit. Het ontwerp haalde meerdere keren de nationale pers en de foto’s ervan werden duizenden keren bekeken op beeldenbank Pinterest en staan tot op de dag van vandaag op de tweede plek van onze meest populaire pins. 

2012 - Projecten in de Caraïben

Sinds 2007 realiseren we diverse projecten op de Nederlandse Antillen in samenwerking met Brakel Interieurgroep zoals bankgebouwen voor Banco Di Caribe, Mees Pierson, Aruba Bank en de luchthaven van Sint Maarten, Princess Juliana International Airport. In 2012 wonnen we samen met Brakel de pitch voor de inrichting van het nieuwe hoofdkantoor van telecombedrijf UTS op Curaçao en gingen we niet veel later ook aan de slag voor hen op Sint Maarten. In die periode vlogen we bijna maandelijks naar de tropen. Tel daarbij alle voorgaande zakenreizen en je zult begrijpen hoe zeer we ons er thuis voelen. Daarnaast is het natuurlijk geweldig om de kans te krijgen, meer dan 7800 kilometer van huis, projecten te realiseren.

2012 - Op tournee met Waylon

Waylon’s management en destijds zijn platenmaatschappij Universal Music, vroegen ons in 2012 zijn logo te ontwerpen net voor zijn deelname met Ilse de Lange aan het Eurovisie songfestival. Om ons goed te verdiepen in zijn muziekstijl, artiestenleven en persoonlijkheid toerden we een jaar lang met hem en zijn band langs allerlei theaters en concertzalen in Nederland. We volgden hem echt overal. We zaten backstage in de kleedkamers, helemaal alleen op de eerste rij tijdens oefensessies, aan tafel met hem bij zijn management en mochten mee naar de Wereld draait door. Waylon is een fantastische en zeer getalenteerde zanger. Het moment dat hij live zong achter een Steinway backstage is slechts een van de momenten die we nooit zullen vergeten. We ontwierpen een iconisch logo in typische Waylon music stijl wat hij enkele jaren gebruikte. We gaven hem dit logo in hooglans zwart perspex op aluminium plateau. Super gaaf vonden we het om het exacte logo jaren later weer terug te zien in het decor van de uitzending van The Voice of Holland 2020-2021 met Waylon als een van de vier coaches.

2011 - Retailing REV’IT!

We adviseerden motorkledingmerk REVIT! qua strategie, 3D branding en storytelling en ontwikkelden een retailconcept voor haar shop in shops en showroom. REV’IT! ontwerpt en ontwikkelt volledig zelfstandig haar eigen kleding tot in het kleinste detail, zoals de stoffen en de protecties van de kleding en heeft hiermee de Nederlandse en internationale motorkledingbranche flink vernieuwd met innoverende en modieuze kleding. Alles met als doel het berijden van de motorfiets voor de motorrijder in alle situaties en weersomstandigheden zo aangenaam en prettig mogelijk te maken. Het merk streeft erna voorop te lopen én te blijvenop het gebied van productinnovatie en productontwerp. Ze streeft topkwaliteit na van al haar componenten en het zit in het DNA van het merk deze uitvoerig te testen en eerlijk te zijn over de zekerheid en houdbaarheid ervan. Haar in-house R&D center speelt hierin een cruciale rol en kreeg onlangs een gewichtig mobiel verlengstuk, de REVIT! Racing Technology Center Truck op de MotoGP die we speciaal zowel van binnen als buiten voor REV’IT! ontwierpen.

2011 - Twee jaar in Limburg

Nadat we middels diverse co-creatie sessies samen met Fresh Forward en Wonen Limburg een vooruitstrevend kantoorconcept hadden ontwikkeld, kregen we van de grootste woningcoöperatie van de zuidelijke provincie de vraag het concept te vertalen naar haar nieuwe hoofdkantoor en zeven lokale woonwinkels. Twee jaar lang werkten we meerdere dagen per week aan onze grootste totaalopdracht tot nu toe. Van Venray, Weert en Roermond tot Horst, Panningen, Heerlen en Sittard. We verdiepten ons in de Limburgse cultuur en ontwierpen voor elke woonwinkel een leefkeuken, voor het hoofdkantoor een hele grote en op elke verdieping een mini variant, in de kleuren van diverse bekende Limburgse streekgerechten met op de counter een tekst in het dialect van de streek.

2010 Concept & Strategie ING ondernemerscafé

ING Groep vroeg ons haar te assisteren in de ontwikkeling van het concept & strategie voor het ING ondernemerscafé. Met dit café wenste ING ondernemers beter te begeleiden in hun werkzaamheden en bedrijfsvoering. Gedurende diverse co-creatie sessies gaven we samen met het ING team inhoud aan dit uitdagende project. Samen bepaalden we het ING diensten- en productaanbod en de diverse  activiteiten voor ondernemers in het café. We ontwierpen hierna het complete interieur van het café dat we samen met het maakproces samenvatten in een concept boek. 

2010 Pop-up store première op de Overtoom

Deze pop-up store aan het begin van de Amsterdamse Overtoom was ons tweede retailproject en het eerste pop-up store ontwerp, waar kleding, schoenen en accessoires van merken als Fiat, Gant, Universal Music, Fudge, Green Paperboys en Philips Lighting in een uitdagende omgeving verkocht werden. In 2009 werden de Nederlandse winkelstraten, als gevolg van de krediet- en daaropvolgende vastgoedcrisis, overspoeld met pop-up stores; tijdelijke winkels met een simpele, goedkope maar aantrekkelijke en uitdagende winkelinrichting. Wij gebruikten voornamelijk kartonnen dozen, kokers en pallets voor dit winkelontwerp. Middels spanbanden en tape bouwden we hiermee eenvoudig en snel de diverse displays. 

2009 Recht voor zijn raap voor The Amsterdam Dungeon

Voor The Amsterdam Dungeon van de Amerikaanse Merlins Entertainment Group, het bedrijf achter Madam Tussauds, ontwierpen we businesscards die op ludieke wijze de beleving van de spannende gewilde toeristenattractie verwoorden. Merlin heeft Dungeons in diverse steden zoals Londen, Berlijn en Hamburg die allen hetzelfde concept volgen. In de Amsterdam Dungeon, gehuisvest in een oude kerk, beleef je als bezoeker een interactief avontuur dat je meeneemt de donkerste Nederlandse geschiedenis in van wel 500 jaar lang. Gedurende deze reis wordt je als bezoeker bekend gemaakt met Middeleeuwse marteltechnieken. De diverse teksten op de businesscards refereren hieraan en werden toegespitst op diverse functies, zoals de tekst ‘Je kunt me altijd nog je ziel verkopen’ op het kaartje van de general manager.

2008 - Auditie doen bij John de Mol

Voor Talpa Network, in 2008 nog volledig in handen van John de Mol, ontwierpen we het bedrijfsrestaurant. John wilde destijds een huiselijk, warm en tevens corporate restaurant om samen met zijn gasten en personeel te kunnen lunchen en eten. Presenteren aan John, het grote brein achter mega succesvolle internationale televisie formats als The Voice, Fear Factor en Big Brother, voelde als een auditie bij The Voice of Holland zelf. Gelukkig was John na de tweede presentatie dolenthousiast over ons ontwerp wat destijds als een overwinning voelde en waar we veel van hebben geleerd. We gaven zijn restaurant als eyecatcher een meterslange bank, een ode aan de plek waar mensen over de hele wereld zijn formats bekijken, met hierboven een blauwe wolkenlucht, de ether waardoor zijn programma’s verzonden worden. 

2008 - De nieuwe ‘zolderkamer’ van Hyves

In 2008 ontwierpen we samen met Pactor het nieuwe interieur van Hyves headquarters in een voormalig bankgebouw aan het Frederiksplein te Amsterdam. Hyves bestond toen vier jaar en stond bekend als het Nederlandse alternatief voor Facebook en MySpace. Begin december 2004 telde het social network slechts 3000 Hyvers, de jaren erna groeide dit uit tot meer dan 10 miljoen Hyvers. Hyves werd zelfs opgenomen in de Dikke van Dale, had vele bekende Nederlanders en zelfs politici onder haar leden en draaide tien miljoen omzet voordat het haar marktleiderschap verloor aan Facebook. De oprichters van Hyves, waaronder Raymond Spanjar, huisden op de bovenste verdieping van het kantoorpand, de grachtenpanden verraden in welke stad hun grote avontuur op een flink kleinere zolderkamer samen begon.

2007 - Hospitality designpremière

In 2007 verkregen we onze allereerste hospitality opdracht: het ontwerp van een coffee- & lunchroom op de eerste verdieping van Restaurant de Prinsenmarij, midden in het centrum van Laren. De lunchroom kreeg een prachtige brede gashaard en een indirect verlichte hoge wijnkast achter de bar. Jaren later werd het interieur aangepast tot appartement voor de eigenaar en zijn vrouw, waarbij de mooie haard gespaard bleef en de bar omgebouwd werd tot open keuken met kookeiland. De Prinsenmarij werd uiteindelijk verkocht in 2017. Sinds 2018 is VIDA Laren gehuisvest in het karakteristieke prachtige oude politiebureau en woont Toppop-legende Ad Visser in de voormalige lunchroom erboven.

2007 - Eerste winkelontwerp en eerste internationale publicatie

Dit ontwerp van de Dominio winkel in het populaire Amsterdamse winkelgebied de Negen Straatjes, was ons allereerste retailproject. De winkel voor moderne klassieke Italiaanse heren- en damesschoenen, tassen, dassen en horloges was een zeer populaire bestemming in het bekende authentieke winkelgebied. Ons ontwerp dat we maakten in samenwerking met eigenaar Taco Joustra, werd zelfs geroemd door het online designmagazine Daily Icon. Het was de eerste keer dat ons werk internationaal gepubliceerd werd. We ontwierpen voor Dominio tevens diverse fullpage en halfpage advertenties die verschenen in bekende Amsterdamse en Nederlandse magazines en boeken.

2007 - Opening Johan Cruijff College

We kregen de eervolle opdracht voor het nieuwe interieur van het Johan Cruyff College in Roosendaal na een pitch. De MBO opleiding leidt topsporters onder andere op tot Marketing en Communicatie specialisten in Sport Business en Coördinators in sportinstructie en training & coaching. Alle klaslokalen kregen een eigen sportthema zoals Voetbal, Basketbal en Hockey, maar ook schaatsen. De deuren van de diverse ruimtes werden door ons voorzien van sportthema- illustraties en op de binnenmuren en vloeren plaatsten we een uitsnede van diverse bekende sporttempels zoals het Camp Nou van FC Barcelona en schaatsdôme Thialf in Heerenveen. De opening door voetballegende Johan Cruijff in eigen persoon was een groot spektakel, een dag om nooit meer te vergeten.