Miele Laundry Boutique | Retail Design

Get ready to Tumble!

Al sinds de opening in 1934 van de eerste self-service wassalon ter wereld in Chicago wordt hier je was doen omringd door coolness. Gestimuleerd door de technologie van de nieuwe innovatie die je het uren schrobben met soda en zeep op een wasbord bespaarde en het wachten op je was naast je buurvrouw op eenvoudige vintage en later plastic stoelen, in kille getegelde ruimtes met lichtgekleurde wanden, wat we gek genoeg als comfortabel en leuk ervaren.

OM ZEEP

De wassalon is sinds haar ontstaan ‘a place to be’ gelijkwaardig met de Barber Shop en Milkshake Bar en vormde door de jaren heen het decor en onderwerp voor film, tv-commercials en muziek. Zoals de prachtige in London geschoten film My beautiful Laundrette, de iconische Levi’s 501 Jeans commercial met Nick Kamen, in boxershort wachtend op zijn jeans in een typische 50er jaren wassalon en natuurlijk Albert Kings’ karakteristieke Bluesnummer ‘Laundromat Blues’. 

De industriële revolutie bracht de wassalon echter haast letterlijk omzeep toen de meeste huishoudens hun eigen wasmachine en droger kregen. Totdat trends en innovaties haar recentelijk nieuw leven in bliezen en je was doen in een wasssalon tot een ware beleving en uiterst duurzaam gebruik maakte. Hippe en trendy wassalons sieren nu het straatbeeld, vaak gecombineerd met koffiebar of zelfs kapsalon, waar, in lijn met de huidige deeleconomie trend, wasmachines gedeeld worden met elkaar.

COMEBACK

Familiebedrijf Miele dat al wasmachines ontwikkeld en op de markt brengt sinds 1901 en tientallen jaren geleden ook eigen wassalons in Nederland exploiteerde, maakte recentelijk een comeback met haar eigen Miele Laundry Boutiques in studentencomplexen door heel Nederland. Studiomfd ontwierp het trendy interieur en de ‘cristal clear’ communicatie van de nieuwe Miele Laundry Boutique voor haar jonge doelgroep in een nieuwe frisse Miele stijl. 

Alle instructies, regels, handleidingen en uitleg die je normaliter verspreid door een wassalon tegenkomt, werd samen gebracht op één overzichtelijke communicatiewand. Boven de in een meubel ingebouwde Miele Professional wasmachines plaatsten we een lichtroze retro neon sign. Een wand met Miele facts & figures bericht nonchalant middels tekst en illustraties over de historie, mijlpalen, doelstellingen en duurzaamheid van het merk. Op de Miele-rode hoektafel vouw je je schone kleding weer netjes op en op de ‘Lost Laudry wand’ met een knipoog, laat je mogelijk in de wastrommel achtergebleven kledingstukken van je buurman of buurvrouw achter. Get ready to tumble bij Miele Laundry Boutique!

 

Recente projecten

Geïnteresseerd in een samenwerking?