The Future of Retail is in Design

Op 12 april j.l. presenteerde Martijn Frank Dirks diverse retail designs op de Retail Innovations Conference in Bratislava (Slowakije). Hij presenteerde het werk naast sprekers Ronny Max (Behavior Analytics Academy and Silicon Waves Agency) en Peter Tichý (Country Retail Commercial Project Manager for CZHUSK, IKEA) op het drukbezochte eendaagse evenement in het Radisson Blu Carlton Hotel. Zijn presentatie ‘The Future of Retail is in Design’ werd zeer positief ontvangen door het grote publiek. Dit interview werd gehouden voorafgaand aan zijn presentatie.

1. Het thema van de Retail Innovations conference is “remodelling", de reconstructie en redesign van winkels tot een geheel nieuw level. Dit proces is tegenwoordig zeer populair in Slowakije. Retailers hopen ermee tegenvallende verkopen tegen te gaan en de aantrekkelijkheid van jun winkel te vergroten. Zie je een vergelijkbare trend in Nederland en West Europa?

M: Voor een ontwerper is de huidige “Nieuwe Renaissance” een bijzonder interessante periode. De nieuwe technologie leidt tot compleet nieuwe of een herontwikkeling van van bestaande producten zoals zelfrijdende elektrische auto’s bijvoorbeeld. Geweldig! In de retailwereld heeft de toename in online verkoop en het inzicht in consumentengedrag geleidt tot nieuwe e-commerce strategieën en zijn er nieuwe ‘winkels’ door ontstaan waarvan verkoop niet het primaire doel is. Welk doel winkels in de toekomst ook mogen nastreven, er blijven maar drie opties voor de keuze om een winkel wel of niet binnen te gaan: ‘nee’, ‘ja’ en ‘jaaaaaaaaaaah!’ Dus als je het mij vraagt, wanneer een winkel er niet net zo aantrekkelijk en aanlokkelijk als een snoepwinkel uitziet, gaat het nooit een groot succes worden. De toekomst van retail is retail design. Ja we hebben de data nodig, e-commerce strategieën en storytelling, maar vergeet niet de koopkracht van een goed retail ontwerp.

2. Hoe verloopt volgens jou een redesign / remodelling process van een een winkel het beste?

  1. Kies en ken je doelgroep
  2. Wees creatief in het uiten van je merkidentiteit (en blijf het).
  3. Maak binding met je regio en land van herkomst
  4. Bepaal een koers

3. Wat wordt er volgens jou het meest vergeten gedurende zo’n process?

M: Regio. Zelfs in een dezelfde stad verschillen de manier waarop mensen winkelen, de winkels zelf en de diverse winkelgebieden enorm van elkaar. Dus een goed retail ontwerp slaat altijd een brug met de regio. Ik begrijp het volledig dat alle Nike winkels er min of meer hetzelfde uitzien hoor, maar van mij mag die in Parijs wel net een beetje meer als Parijs zijn en die in Amsterdam een beetje meer Amsterdams. Zowel qua uiterlijk en inrichting als qua routing. Zo zouden ze veel meer opgaan in de cultuur van de stad en haar inwoners.

4. In onze regio begint en eindigt remodelling meestal met het vervangen van meubilair, signing en enkele kleuren. Wat is jouw mening hierover?

M: Dit zijn slechts de eerste dingen waar je aan zou denken, een nogal praktische en vrij korte termijn oplossing. Wij beginnen een dergelijk tragect altijd met een weldoordacht concept en strategie volgens bovenstaande vier stappen.

5. Waarover ga je vertellen op de Retail innovations conference, wat staat onze deelnemers te wachten?

M: Over het grote belang van retail design, van shop in shop design en gespecialiseerd winkelontwerp tot culturele evenement winkels.

Recente artikelen

Up-to-date blijven van de laatste nieuwsberichten?