Het zakelijke potentieel van een simpele boon.

(3 min. leestijd)

Je weet ongetwijfeld dat consumptie een onmisbaar onderdeel vormt van onze hedendaagse moderne samenleving. Waarschijnlijk ben je dagelijks hiermee bezig, bijvoorbeeld met hoe je jouw producten en diensten kunt verbeteren en vernieuwen met als doel je klanten en gebruikers nog beter te bedienen of vermaken. Niets nieuws allemaal als je bedenkt dat het werkwoord ‘consumeren’ in het Latijn al sinds de 12e eeuw bestaat en wij Europeanen al sinds de 15e eeuw specerijen uit het Oosten verschepen en verhandelen. Evenzo produceert de wereldhandel al eeuwenlang een toenemende economische en culturele integratie op mondiaal niveau; wat we tegenwoordige Globalisering noemen.

Wat wij bij studiomfd nog interessanter vinden is de verspreiding van de vele verschillende nationale, regionale en culturele consumentengedragingen door mondiale integratie. Dit kreeg met name de laatste jaren door toedoen van social media een enorme vlucht en is zodoende van grote invloed op wat we tegenwoordig eten en drinken, waar we uitgaan, sporten en op vakantie gaan, en welke kleding we dragen, én bovenal hoe we dit allemaal doen.

CONSUMENTENGEDRAG

Consumentengedrag is net zo oud als de wereldhandel zelf, maar de studie ernaar en met name het beïnvloeden ervan via data analyse en neurotechnologie, is meer iets van de laatste jaren. Studiomfd focust zich continue op de inzichten en waarden uit consumentengedrag met als doel onszelf en anderen te inspireren qua commerciële activiteiten, producten en ontwerpen. Dat er zoveel verschillende consumentengedragingen zijn wordt al snel duidelijk wanneer je nadenkt over een eeuwenoud en dagelijks product als koffie. Hoeveel verschillende koffies ken je wel niet en hoe verschillend zijn ze? Italiaanse koffie, Turkse koffie, Afrikaanse koffie, de oer-Nederlandse...

De wijze waarop koffie gemaakt en gedronken wordt verschilt evenzo enorm, en dat terwijl alle koffietjes in de wereld hun oorsprong vonden in dat ene koffieboontje. Juist zo’n uniek gegeven maakt ons werk interessant. Helemaal wanneer je je beseft dat het verschil in gebruik en gedrag nog veel verder gaat dan puur het drinken van je dagelijkse kopje leut. Met de talrijke koffietentjes die elke stad tegenwoordig rijk is als resultaat. Koffiehuizen bestaan al sinds het Ottomaanse Rijk in de 15e eeuw. Ze dienden toen al als een belangrijke ontmoetingsplaats waar mensen naast koffiedrinken met elkaar spelletjes speelden, gokten en discussieerde over politieke zaken. Zo nieuw zij al die koffietentjes dus niet, evenzo de plek die ze claimen in de moderne samenleving. De uitvoering en het ontwerp ervan is wat evolueerde de afgelopen decennia, net zo wat we daar binnen allemaal wel en niet bespreken met elkaar.

BRON VAN INSPIRATIE

Koffiedrinken en alle verwante gedragingen zullen naar alle waarschijnlijkheid nooit uit ons leven verdwijnen. Je kunt het proberen te voorspellen, sturen en zelfs manipuleren; wij kijken er liever vanuit liefde, passie en kracht naar, om vervolgens te bedenken welke nieuwe vorm nodig is om dit gedrag nog beter te doen slagen in de hedendaagse moderne samenleving. We laten koffie ook graag een bron van inspiratie zijn voor elk ander product of dienst waar we aan werken. Want als één enkel boontje zoveel verschillende producten, smaken, gebruiken, bijproducten en zelfs plekken voort kan brengen, dan zou ieder ander product in principe hetzelfde moeten kunnen doen toch? Of op zijn minst die potentie moeten hebben! Denk jij net zo over jouw eigen bedrijf, product of dienst? Bel of mail ons, we denken graag met je mee!

Recente artikelen

Up-to-date blijven van de laatste nieuwsberichten?