Heineken Smiling e Monument

Woordbeelden in de openbare ruimte zijn een krachtig middel om een plaats betekenis te geven. Een oud en bekend voorbeeld hiervan is Hollywood Sign in Beverly Hills. De Witte letters van vijftien meter hoog, gemaakt van golfplaat, spellen de naam van het gebied sinds begin jaren twintig. Met name sinds de opknapbeurt van de letters begin jaren vijftig, trekt Hollywood Sign mensen vanuit heel Amerika en toeristen van ver buiten de landsgrenzen naar het karakteristieke punt in Hollywood, Los Angeles om zich daar op foto te vereeuwigen voor het monument. 

 

Het LOVEbeeld van Robert Indiana dat begin jaren zeventig verrees voor het Indianapolis Museum of Art in Indianapolis en later op diverse straten in Amerika en de rest van de wereld is evenzo populair. Het ontstaan van dit beeld luidde de verrijzenis van talrijke andere woordbeelden in zoals het verplaatsbare iamsterdam en twee jaar geleden het knalgele OY/YO Beeld in Brooklyn van Deborah Kass.

Smiling e

Het is inmiddels al meer dan vijftig jaar geleden dat Alfred Heineken de wereldberoemde Smiling e introduceerde door de e’s van het nieuwe Heineken logo te draaien met als doel het op te vrolijken en een positiever beeld te geven. Dit eenvoudige maar zeer krachtige idee wordt vandaag de dag nog steeds geroemd binnen de marketingwereld en evenzo door de fans van het heerlijke Amsterdamse bier. Midden op het Weteringcircuit waar wekelijks duizenden Heineken fans richting de Heineken Experience en voormalige Heineken Brouwerij schuin tegenover langslopen, helemaal aan het einde van de Vijzelgracht, plaatsten wij in gedachte het Smiling e Letterbeeld ter nagedachtenis aan Alfred’s briljante idee en ter ere van de e zelf. Het circuit, de buurt en stad verdienen dit zwenkend monument dat, voorzien van moderne technologie, naast een beeld van het verleden ook een beeld voor het heden, de dagelijkse dynamiek van de stad, zal zijn.

Recente artikelen

Up-to-date blijven van de laatste nieuwsberichten?