De invloed van digitale multifunctionaliteit op de fysieke wereld

Gewenning aan multi-functionele apparaten en multitasken hebben zichtbaar hun invloed op gebruiksruimten gehad gezien hun ontwikkeling qua meervoudige functionaliteit. We werken thuis en ontspannen, sporten en eten en drinken op kantoor. Ook winkels kennen steeds vaker meerdere doelmatigheden. Food- en coffeeconcepten kregen een plek in boekwinkels en bouwmarkten, kappers er een in kledingwinkels. Steeds meer nieuwe combinaties van bestaande concepten zien het daglicht zoals Kamu in Breda, koffiebar én fietsenwinkel of De Wasbar in Antwerpen, een koffiebar met wasserette. Het nieuwe hippe ‘Line DC’ Hotel midden in het centrum van Washington DC plaatste onlangs zelfs een full service radiostation midden in de lobby. ‘Full Service Radio’ is een community postcast en internet radiostation dat maandelijks meer dan 30 locale praatprogramma’s uitzendt over kunst, cultuur, eten en drinken en muziek. Interviews en ronde tafelgesprekken met locale influencers uit de ‘DC community’, reizenden muziekartiesten, kunstenaars en foodlovers kenmerken de diverse populaire online shows.

UPDATEN & UPGRADEN

Het spektakel gepaard met meervoudig gebruik van gebruiksruimten krijgt nog een extra impuls aangezien consumenten tegenwoordig ook van fysieke producten en zaken, zoals een interieur, verwachten dat zij haast net zo snel en makkelijk te updaten of upgraden zijn als hun dagelijkse digitale devices. Pop-up stores joegen deze ontwikkeling in eerste instantie aan en claimden zo hun eigen positie binnen het retaillandschap. Het interieur van restaurant Sketch in London verandert vergelijkbaar continue (de naam verraad het al, een schets is nooit af of definitief). Eens in de zoveel tijd gaan laat in de avond de stoelen en tafels letterlijk aan de kant en verandert Sketch in een nachtclub waar in de bar inplaats van koffie en thee enkel nog cocktails worden geschonken. Al sinds de opening zijn wij fan van Sketch en hebben zelf ervaren dat deze plek werkelijk nooit stil staat. Deze dynamiek trekt ons als bezoekers, het inspireert en maakt de plek de ‘talk of the town’. Aan wisselde interessen kan tevens veel beter gehoor worden gegeven. Zowel eigenaar én gebruiker profiteren hiervan naar onze mening en zowel werk als ontspanning blijft voor beide leuker en interessanter.

 

MULTITASKEN

Meervoudige functies en continue verandering creëren een buzz en zijn entertaining. Naast dat het handig en tijdsbesparend is om meerdere functies onder één dak te herbergen, denken wij dat het succes van beide ergens ook met onze korte aandachtsspanningsboog te maken heeft. Al dan niet het gevolg van veelvuldig gebruik van social media, apps en onze digitale devices. En gewend als we zijn aan multitasken en updates, zowel qua werk als privé, geldt dit nu ook voor het gebruik van gebruiksruimten. Waar men voorheen slechts de keuze had tussen thuis, werk en thirdplaces als een koffietentje, café, restaurant of gym, zien we dat tegenwoordig allerlei functies en gebruik in elkaar overloopt en steeds sneller aangepast en in diverse stappen vernieuwd worden. Kantoren worden met een in-house goed restaurant, koffiebar en moderne gym zo aantrekkelijk gemaakt voor personeel dat we er allemaal graag willen werken en in principe nooit meer naar huis hoeven. Restaurant Nomads in Amsterdam verandert meer jaarlijks van keuken en gerechten op basis van hun culinaire reizen over de wereld, dat maakt hun werk leuker maar trekt bovenal voortdurend bezoekers. En dat is precies de bedoeling.

Recente artikelen

Up-to-date blijven van de laatste nieuwsberichten?