De aaibaarheid en lovefactor van nieuwe tech, keukens en badkamers

Merken ontwikkelen steeds meer producten die zich qua functie, gebruik én uiterlijk eenvoudig met het alledaags leven en de sociale leefomgeving van consumenten verzoenen. De ruimte die ze claimen is hierdoor niet langer zichtbaar of verloren en vormt hierdoor tevens geen obstakel meer, met een betere balans en harmonie in het leven en de leefomgeving van hun gebruikers als gevolg. Het gevoel dat je als consument een flink deel van je leven spendeert aan een machine of ander gebruiksproduct verdwijnt er ook door, mede doordat nieuwe producten tevens op een vriendelijke manier communiceren, zelfstandig werken en informatie op speelse wijze zelf delen, weergeven of opslaan, al dan niet met zorgvuldig gekozen imperfecties en eigenaardigheden.

LOVEMARKS

Tech producten zoals de sounddocks en headphones van Bang & Olufsen, de Google Home smart hub en de Serif en Frame LCD TV’s van Samsung en de vrolijk gekleurde speakers van Sonos ogen en gedragen zich steeds vriendelijker. Hierdoor hebben ze een grote aaibaarheidsfactor; we worden er haast verliefd op. Vergelijkbaar met Lovemarks, een marketing concept bedacht en ontwikkeld door Kevin Roberts CEO van Saatchi & Saatchi. Hij gaf de wereld een compleet nieuwe visie op merken. In de gelijknamige internationale bestseller claimde hij dat ‘Brands are running out of juice’ en dat ‘love’ hun enige redmiddel nog is. Hij pionierde door zich af te vragen hoe loyaliteit boven redelijkheid geplaatst kon worden en alles over de liefde voor merken kon gaan. Sensualiteit was een van de drie essentiële kenmerken die hij in 2004 al voor een Lovemark suggereerde. Geluid, geur, uiterlijk, tast en smaak, kenmerken die hedendaagse blendproducten als de ventilator van Conbox en de Samsung Scoop draagbare speaker, succesvol maken.

 

Roberts was niet de enige. Nog veel verder terug in de tijd, in 1995 publiceerde Philips Design de baanbrekende publicatie Vision of the Future. Onder andere designers Stefano Marzano (CEO) en Khodi Feiz (senior designer) onderzochten hiermee hoe tech producten er over tien jaar, één jaar na Kevin’s nog te verschijnen boek, uit zouden zien en hoe ze zouden werken. De diverse resultaten, ook gepresenteerd gedurende de Salone di Mobile in Milaan in 1996, zoals de ‘emotion containers’ en ‘Hot Badges’ hadden naast hun innovatieve karakter allen destijds al als gemeenschappelijk kenmerk hun integratie met de sociale leefomgeving van consumenten en hun aaibaarheids- en lovefactor.

NAADLOOS

De afgelopen jaren zien we steeds meer producten die vrijwel naadloos integreren met hun gebruikersomgeving en deze trend zet zich door in keukens, badkamers en interieurs van auto’s. Allen worden een verlengstuk van onze woonomgeving met een fijner en gelukzaliger gebruik als gevolg. Immers zo ervaren wij als interieurfanaten het. Wij genieten meer van producten die perfect passen bij onze leefruimte en eigen smaak. Ze laten ons hart harder kloppen en we worden er gelukkiger van. Klaarblijkelijk zijn we niet de enige want gezien het succes en groeiend aantal van deze ‘blenders’ in de markt, is onze verwachting dat er de komende jaren nog veel meer van deze producten zullen bijkomen. En dat tevens de huidige ‘blendingstorm’ binnen keukens en badkamers nog wel even voortwoedt.

 

Recente artikelen

Up-to-date blijven van de laatste nieuwsberichten?