Bell, het Nike van de auto- en motorrace helmen.

Wij zijn gek op Californië en even dol op haar wereldberoemde merken zoals, Levi’s, Vans, Santa Cruz en Apple. Onlangs zijn we voor het Californische motorhelm merk Bell aan de slag gegaan, wat we wel eens gekscherend het Nike van de auto- en motorhelmen noemen. Want de helmen van Bell zijn fashion items én technologisch vernuft. Alles wordt in het teken gesteld het rijders zo comfortabel mogelijk te maken en hen zo goed mogelijk voor de dag te laten komen. De prachtige Bell collectie bestaat uit retro modellen en helmen voorzien van de nieuwste technologie. Als ware vintage fanaten zijn wij vooral fan van de prachtige retro modellen, al geniet de nieuwe Broozer helm ook sterk onze voorkeur.

 

‘s Werelds eerste autorace winkel

Bell, vernoemd naar het plaatsje Bell in Californië, werd opgericht als Bell Auto Parts, een bedrijf in auto-onderdelen in 1923. In 1945 kocht medewerker Roy Richter, werkzaam bij Bell sinds 1933, het bedrijf voor $1.000. Roy, een fanatieke hot rod en drag racer, zette een complete industrie op voor snelheidsduivels en verzamelende alle race onderdelen die hij maar kon vinden in ‘s werelds eerste autorace winkel. Als eerste bouwde hij racewagens voor iedereen die maar wilde racen. Maar toen er tijdens het racen enkele grimmige gebeurtenissen plaatsvonden, vond hij ook hier een antwoord op. Zo werd Bell Helmers geboren, in het begin als een aparte sectie binnen de winkel.

 

Technologische vooruitgang

Het verleggen van Roy’s grenzen van mogelijkheden en zijn onbeperkte geest vormt al meer dan 60 jaar het speerpunt van Bell. Een gewaardeerde en zeer vertrouwde visie gedragen door generaties van kampioenen die trouw zijn aan het merk. Of je nu autoracet, motorrijdt of -racet of heel hard fietst, voor elke cultuur biedt Bell een passend product, of nog beter creëren ze de mogelijkheid. Geboren in een garage, gekenmerkt door wilskracht, en gedreven door pure intentie om de wereld aan te sporen om te leven, te rijden, en te overwinnen, hand in hand met 's werelds beste coureurs en rijders.

Wanneer in 1956 de verkoop van helmen ver boven alle verwachtingen rijst, besluit men dochteronderneming, Bell Helmet Company te formeren naast Bell Auto Parts in een pand direct ernaast. Jaren later, in 1968 wordt hier door Bell de eerste full face autorace helm ontwikkeld, de originele en inmiddels wereldberoemde Bell Star. Drie jaar later introduceert het merk de eerste full face motorhelm en de eerste full face off-road motorhelm voor motorcross.

Bell innoveert vandaag nog steeds, zoals met haar speciale technologie die de rotatie krachten tegengaat bij een mogelijke schok of stoot. Bell pionierde ook met de eerste photochromic face shields die reageren op fel zonlicht door donkerder te worden. Temidden van deze technologische vooruitgang blijft Bell verbonden met haar roots. Zoals onder andere met haar retro Custom 500 model, als eerbetoon aan de allereerste full face helm en de 500-TX, een remake van de Moto-3 vintage motorcross helm en de wederopstanding van de Bell Star lijn. Qua design en graphics blijft Bell ook voorop lopen; zo werkte ze samen met kunstenaars Roger Sands, Tagger Gasparian en Skratch. Bell zet de trend, inplaats van deze te volgen. 

 

De meest iconische helm in de motorsport geschiedenis.

Een andere wereldberoemde Bell helm is die van Formule 1 coureur Ayrton Senna (✝︎1994). Hij wilde naast het winnen van races en kampioenschappen zich onderscheiden middels een unieke helm als antwoord op de effen witte helmen binnen de koningsklasse van de autorace sport. Hij experimenteerde met een aantal helm designs voordat hij settelde met zijn bekende fel gele helm met groene en donker blauwe strepen, die uitgroeide tot zijn signatuur. Dit zeer geslaagde design werd gemaakt door airbrusher Sid Mosca, oprichter van Sid Special Paint in 1979. Hij spoot eerder de helmen van Nelson Piquet en Emerson Fittipaldi.

Senna, die de (kansarme) jeugd van zijn land vertegenwoordigde, hunkerend naar een toekomstperspectief, behield het ontwerp van zijn karakteristieke helm met de Braziliaanse nationale kleuren vijftien jaar lang, tot aan zijn dood. Gedurende zijn korte glansrijke carrière wisselde hij regelmatig van helmfabrikant, wanneer zij hem een lichtere en meer comfortabele helm konden bieden. Senna racete van 1983 tot en met 1989 met een Bell helm en gedurende zijn laatste twee seizoenen tot aan zijn dood in 1994, het gevolg van zijn noodlottige crash gedurende de Grand Prix van San Marino (Italië). Zijn wereld befaamde iconische Bell helm kreeg nog meer bekendheid op zijn doodskist gedurende door miljoenen Brazilianen en fans van over heel de wereld aanschouwde uitvaart.

 

Bell inspireert ons, het is een merk wat trouw is aan haar waarden, haar heritage en nieuwe technologie omarmt. We hebben met veel plezier samengewerkt met dit geweldige merk waarvoor we onze ‘Brand Act’ visie met succes hebben kunnen toepassen. Indien deze visie je aanspreekt horen we graag van je. Wij helpen je namelijk graag middels storytelling, communicatie design en 3D design, authentieke, energieke en duurzame connecties met je merkfans te maken.

 

Recente artikelen

Up-to-date blijven van de laatste nieuwsberichten?