Beleving plus innovatie; de reddende engel voor Brick & Mortar?

De belevingseconomie, in 1998 al uitvoering beschreven door B. Jospeh Pine II en James H. Gilmore in hun gelijknamig artikel en boek, is zeker nog niet ten einde. Sterker nog het succes en de groei van online verkoop heeft vraag en aanbod van beleving in winkels, showrooms en eetgelegenheden alleen maar versterkt. Tel daar nog het positief kortstondige vluchtgedrag van consumenten uit de drukke maatschappij bij en je weet dat beleving voortleeft. Winkels transformeerden naar gedetailleerde belevingswerelden van een merk en haar producten en restaurants tot heuse smaakpaleizen, niet enkel een lust voor de maag, maar zeker ook voor het oog. Echter is innovatie, gestuwd door de ‘New Tech Renaissance’ het grote sleutelwoord van vandaag en zo zie je dat beleving en innovatie elkaar steeds meer versterken.

ONDER NUL

Brick and Mortar maakt hier in de huidige concurrentie met online retail slim gebruik van. Fysieke winkels van outdoormerken Canada Goose, Hunter Boots en Timberland, allen met producten voor een specifiek klimaat, grepen die kans en ontwikkelen diverse concepten waarmee consumenten hun producten in-store kunnen testen op gebruik en qua kwaliteit in diverse weersomstandigheden. In de koelcel van de Canada Goose Store kunnen shoppers zelf ervaren hoe warm de jassen hen houden bij diverse temperaturen onder nul. En Hunter Boots plaatste een Pop-up Green House midden op Grand Central New York waar passanten hun laarzen in een vochtig klimaat kunnen uitproberen. Timberland integreerde een heuse sneeuw- en regenkamer in hun nieuwe winkel op 5th Avenue. 

 

Ondertussen blijven fitnessmerken zoals Asics en Nike niet achter en creëren vergelijkbare enerverende experiences waar nieuwe productinnovaties getest en gebruikt kunnen worden. Asics opende een ‘Blackout Track’ in Oost-Londen om haar nieuwe Gel-Kayano 25 sneakers te promoten. De volledig donkere renbaan onderstreept het meditatieve aspect van hardlopen en de hardloopcommunities van Asics op social media. In de nieuwste winkel van Nike in New York kun je hun meest recente ontwikkelingen op het gebied van performance basketbalschoenen zoals die van basketball legende Kevin Durant op een instore basketbalveld testen. Zo ook de Nike Adapt BB, de eerste smart schoen van Nike die een consistente, unieke persoonlijke pasvorm biedt. Via de Nike Adapt app kun je je favoriete pasvormen instellen en opslaan, de lichtjes aanpassen en updates downloaden zodat je altijd de beste performance uit je schoen haalt. En wat is er fijner dat Nike je de mogelijkheid biedt om deze baanbrekende innovatie eerst eens in het echt uit te proberen?

VERSCHIL

Wij vinden het geweldig om te zien hoe innovatie en beleving samengaan binnen deze nieuwe retail concepten. Ratio, performance en data worden vermakelijk verpakt en gebracht en gebruikers worden hier echt onderdeel van gemaakt en retailers weten zo echt het verschil te maken en consumenten op deze manier weer naar hun winkels te krijgen. En omdat deze ‘Instagrammable' experiences ook nog eens meer dan genoeg engagement op social media genereren, slaan zij zo twee vliegen in één klap.

 

Recente artikelen

Up-to-date blijven van de laatste nieuwsberichten?