Retail Experience Design

"Everybody lives by selling something’ deze wijze woorden van de 19de eeuwse romanschrijver Robert Louis Stevenson, auteur van onder andere Schateiland, hebben hun impact nog lang niet verloren. Bijna alles, zo niet alles waar we tegenwoordig mee bezig zijn heeft met sales te maken en retail vervult hierin een uiterst belangrijke rol. Retail heeft zich de afgelopen jaren in rap tempo ontwikkeld met name gevoed door de trend in data generatie, resulterend in de ontwikkeling van nieuwe verkoopstrategieën. Winkels worden steeds slimmer, ze meten consumentengedrag en de populariteit van producten. Wij zien als uitdaging voor de toekomst om retail circulair en gezond te maken, zodat de introductie van steeds weer nieuwe producten onze planeet, industrie en financiële systemen zo min mogelijk schaadt en werkgelegenheid duurzaam gestimuleerd kan blijven.

De introductie van multifunctionele producten zoals smartphones, tablets en zelfrijdende auto’s heeft zichtbaar zijn invloed op de retailsector. Met als gevolg dat we nu van een winkel verwachten dat deze zich haast net zo snel en makkelijk upgrade. Winkels veranderen dus voortdurend en er gebeurt van alles, want iedere retailer weet inmiddels dat events en reuring op de winkelvloer ook consumenten trekt. Daarnaast zijn winkels tegenwoordig ook een plek om te eten en drinken, te werken en zelfs te recreëren. Net zoals hotels en kantoren dit zijn momenteel. Retailers openen restaurants, modemerken interieurwinkels, alles wordt gemixt vandaag.

Fan

Welk doel winkels in de toekomst ook mogen nastreven, er blijven maar drie opties voor de keuze om een winkel wel of niet binnen te gaan: ‘nee’, ‘ja’ en ‘jaaaaaaaaaaah!’ Dus wanneer een winkel er niet net zo aantrekkelijk en aanlokkelijk als een snoepwinkel uitziet, gaat het volgens ons nooit een groot succes worden. De toekomst van retail is retail design. Ja we hebben de data nodig, e-commerce strategieën en storytelling, maar vergeet niet de koopkracht van een goed retail ontwerp.

We zijn afgestudeerd en gespecialiseerd in retail design en groot fan van de retail branche. Een discipline waar stilstaan achteruitgang betekent. Wij vinden dat de jaarlijkse nieuwe ontwikkelingen in deze branche ons werk alleen maar leuker maakt. Rodney Fitch († 2014) leerde ons alles over de internationale retailwereld en we werden verliefd erop door hem. Mede gevoed door onze diepe voorliefde voor de combinatie van commercie en cultuur. We zijn het volledig eens met zijn stelling dat retail het kruispunt vormt van deze twee werelden.